onsdag den 12. februar 2014

Godmorgen med bananpandekager

Nøj, hvor var jeg bare min egen allerbedste ven her i formiddags. Allerede i går lavede jeg en dobbelt portion af disse lækre bananpandekager, så der lå to og ventede på mig i køleskabet, da jeg slog øjnene op her i formiddags. Jeg arbejdede til midnat i går og var ikke i seng før lidt i et. Og naturligvis kunne jeg ikke sove, så klokken var over to, før jeg ramte drømmeland. Så var der altså ikke noget bedre end, nærmest stadig i søvne, at få lidt nem og virkelig god morgenmad.

Jeg kan bedst lide pandekagerne varme eller lune, så jeg gav dem lige fem minutter på en pande (da jeg ikke kunne få mikroovnen til at makke ret, haha). Imens skyllede jeg blåbær og hakkede mandler. Trylle, trylle, trylle - så var der morgenmad til undertegnede. Det gode ved pandekagerne er, at de er en del sundere end de almindelige og meget sukkerholdige af slagsen, men stadigt smager disse sødt på grund af bananen, og så er de enormt mættende. Jeg kan umuligt klemme mere end to ned.



Til fire ret store pandekager
To modne bananer
Et æg
Ca. to dl. skummetmælk
En-to dl. havregryn
Lidt salt
Olie eller smør til stegning (kan sikkert undlades, men jeg brugte det altså til denne omgang)

Jeg lavede dem lidt på øjemål, så kom lidt ekstra mælk i, hvis massen er alt for tyk og lidt ekstra havregryn, hvis den er for flydende og tynd. Prøv jer frem :-)

Bananerne moses i en skål med en gaffel, og de andre ingredienser tilsættes efterfølgende. Sæt en pande på et blus, smid lidt fedtstof på og tænd for middelhøj varme. Når fedtstoffet er smeltet hældes lidt af den småtykke "dej" på (mængden afhænger af hvor store og tykke pandekager, man ønsker). Jeg fladede "dejen" ud med spatlen, så det blev en lidt større og tyndere pandekage. Og så må man IKKE vende den for tidligt. De er ret svære at vende, og især hvis man er utålmodig og prøver for tidligt. Jeg løsnede dem løbende rundt i kanten og efter ca. fem minutter, kunne spatlen komme ind under uden at ødelægge pandekagen, og så kunne den vendes. Bag pandekagerne færdigt og imens kan den ønskede topping forberedes.

Idéer til topping
Blåbær
Mandler
Hindbær
Skyr
Creme fraiche (evt. rørt med lidt vaniljesukker)
Frysetørrede bær
Valnødder
Udskåret æble
Lidt honning eller sirup (nok i samspil med skyr eller creme fraiche, da det ellers bliver sødt i sødt)

1 kommentar:

  1. Mmm ja, elsker også bananpandekager! Laver dem bare uden havregryn med evt. med lidt loppefrøskaller i. Jeg har altid svært ved at lure hvornår de skal vendes, og enten smatter de sammen eller brænder på. Så jeg laver SMÅ klatter og vender dem :) Men jeg har også lige læst om at man kan lave scrambled pancakes og det lyder jo smart. Så det vil jeg lave en dag :) :) Pandekager er nemlig fantastisk til morgenmad!

    SvarSlet